Degislivet

Alla inlägg under april 2018

Av Lena - 28 april 2018 20:07

Våren kör på nu, dunder och brak, tuta och kör. Undrar hur höga vattenflöden det blir snart när det börjar tina i fjällen, efter denna extremt snörika vinter. Snörikedomen har verkligen behandlat trädgården fint, det är ingenting som frusit ihjäl i år. Jag hittade t o m en sommarblomma som bevarats under snön med blomma och allt. Titta.

Det blev en tur till skogen imorse. Underbar promenad, och Boy fick springa lös på riktigt för första gången. I diken forsade vatten, det var varmt ute och det luktade vår.

På återseende!

Av Lena - 21 april 2018 07:00

Det finns morgonpigga personer i den här familjen, särskilt en. När hon slår upp ögonen har hon inte en tanke på att stänga dem och somna om när klockan är halv fem, ibland närmare fyra, hon tycker att livet är för spännande för det. Det är bara att stiga upp! Skönt att det i alla fall är ljust och fint den tiden, då känns det mindre hur tidigt det är. Koka välling, släppa ut hunden, koka kaffe.

Jag har börjat jobba, halvtid. Tänk att jag har nytt jobb! Vill jag jobba mer än halvtid framöver så blir det att jobba även på mitt vanliga jobb på kardiologen, men vi får se. Nog saknar jag att ta hand om mina kära hjärtpatienter men det finns en tid för allt. Skiftarbete är det inte tid för nu.

Mitt jobb nu innebär att jag registrerar hjärtinfarkter i Västerbotten och Norrbotten enligt vissa kriterier. I en stor forskningsdatabas kan man säga. Förra veckan var jag några dagar i Luleå och lärde mig jobbet av hon som haft det innan jag. Snacka om kontraster för en småbarnsmamma som inte sovit en hel natt på flera år att plötligt bo två nätter på hotell, oj oj. Och så använda hjärnan dessutom. Den var lite ringrostig :)


Jag har ett eget kontor, kan ni fatta. I helt nyrenoverade lokaler. Den här lampan har väl hängt med länge här kan jag tänka, den ska jag hålla hårt i. Ser ni vilket fönster till förut den är. Med ett litet hjärtformat bokmärke fasttejpat. Den får bli mitt ankare i allt som luktar nytt. Nu ska jag prestera och vara en normal vuxen duktig person, i alla fall försöka låtsas. Då kan det vara bra att ha en lampa som ser ut som när jag var liten, med en vanlig glödlampa i.


 
Första dagen när jag kom till jobbet höll jag inte på att hitta till rätt hus. När jag kryssade fram förbi en byggarbetsplats utanför byggnaden och kom till rätt dörr så var det en alldeles vit hare som skuttade omkring där ute helt nära. Såg nästan ut som en kanin. Hur som helst fick den mig att känna mig på rätt plats, som att jag var välkommen, på det där magiska sättet.


Våren är här, den har brakat in över oss kan man säga. Snötäcket är djupt men den kämpar på. Och därunder laddar växtligheten för sin smygande explosion av grön.


Kram på er!

Skapa flashcards