Degislivet

Alla inlägg under november 2016

Av Lena - 20 november 2016 21:16

Herrn och frun i den här familjen är trötta nu för tiden. Det är tröttid i Degis. Detta skriver jag med tunga ögonlock från sängen. Men vi har ändå lyckats med två bak idag, heja oss!

Dessa fina bröd gjorde Jonas ute i stekpanna över elden. De var goda och uppskattades av alla i familjen.

Det blev även lussebullsbak, för mig Hilma och Selma. Jag glömmer från år till år vilket recept jag använt så det blev ett nytt i vanlig ordning.

Ja. Sen har det gjorts läxor. Tittats på film, flätats hår, adventspyntats lite.

God natt!!

Av Lena - 10 november 2016 15:37

Hej folket! Länge sedan sist. Här beror det på en svacka i måendet, en nytt liv är på väg och det innebär en jobbig tid i början för denna kvinna. Skulle hellre gå igenom två förlossningar per barn än att vara i detta långdragna kräk- och illamåendeland! Men min man har ju i alla fall köpt en hink med rosa pelikaner på, som han tänkte skulle vara lite roligare att spy i. :D

Jag får ganska tydliga känslor när jag är gravid. Vårt moderna samhälle är tröttsamt ibland. Blir lätt trött på all ständig information, alla ljud, alla intryck. Det är aldrig helt tyst någonstans. Ingen är helt närvarande någonstans, man har tankarna någon annan stans, kommunicerar inte med de man har omkring sig utan med människor på andra platser.  Överallt är skärmar och reklam, textremsor som rullar.
Barn matas med helt omänskligt många intryck. Ett barnprogram idag ska inte bara ha en handling, samtidigt som karaktärer pratar så spelas musik och bakgrunden ändrar färg. Som att hjärnan ska paralyseras av intryck, proppas full så man inte har tid att titta bort eller tänka. Dessa känslor hos mig blir starkare när jag är gravid. Det är som att graviditeten ger mig en starkare koppling till jorden, det som är äkta, och liksom drar mig till det naturliga, lugnare, tystare. Jag vill ha riktig mat, gratänger, soppor, långkok. Jag blir sugen på bra råvaror, tomater som luktar tomater och inte bara är vattniga industriprodukter.
Jag provoceras av när personer gör till sig för mycket, har för mycket smink eller luktar för mycket parfym. Jag vill se det äkta i människor omkring mig.
Jag provoceras av fasader som döljer något riktigt.
Hur kan mänskligheten göra det till något normalt att ha djurfabriker. Djur som föds upp utan att röra sig för att sedan dödas. Det är groteskt. Tacka vet jag älgkött! Eller annat man vet var det kommer från.
Och varför har småbarnsfamiljer det så stressigt nu för tiden, var ska man få tiden ifrån när man arbetar?
Många tankar får man ändå när man bara ligger och spyr och mår illa!

Det här skrev jag när jag mådde sämre än jag gör nu, det börjar lätta lite. Men jag har alltid mer eller mindre av dessa känslor.

Hej och hå. Först är jag frånvarande i hundra år och sen får ni detta kastat i nyllet! Så kan det gå :)

Hej på er!

Ovido - Quiz & Flashcards