Degislivet

Alla inlägg under maj 2016

Av Lena - 22 maj 2016 06:01

Ett år fyllde hon igår, vår minsta lilla gounge. Det var kalas fram till kvällen!
Allt går så fort nu och hinner inte med i allt som händer med E lika bra när jag jobbar, nya saker varje dag. Skönt att Jonas är bra på att rapportera ;)

Fina blommor plockade alla barnen in.


Idag ska vi nog montera ihop ett par bäddsoffor. H och S ska få ha varsin på sina rum.
Hoppas det blir finväder så vi kan vara ute mycket också.

Trevlig söndag önskar jag er!

Av Lena - 13 maj 2016 23:01

Hej från den arbetande kvinnan. Singelnatt! Det låter kanske som något singlar har en fredagnatt med klackarna i taket men det är det inte. En singelnatt är en jobbnatt som är bara en, och inte fler på rad. Min första natt sedan jag började jobba igen. Ljuden på jobbet är annorlunda på natten. Det är som natt och dag, passande uttryck för övrigt. Fläktarna hör man på natten. De surrar på. En och annan klocka tickar. Sådant hör man inte här på dagen. Då är det människoröster, skratt, ropande, mumlande, pratande. Skor mot golvet, larmsignaler, läkarnas sökare, telefoner, skrivare, rullande kontorsstolar, rullande sängar. Det är ljud på nätterna också, men mest om det är mycket att göra, patienter som kommer från akuten eller som bara behöver mycket hjälp. Känslan att jobba natt är svår att beskriva. Men den blir tydlig nu när det var så länge sedan för mig. Ikväll är det en lätt molnig himmel med blå strimmor ute, det är på väg att bli helt mörkt. Det lyser en röd lampa bredvid helikopterplattan utanför förnstret. En och annan mås seglar förbi fönstret och tjuter. Det är fint, vi har inte lika mycket måsljud ute på vischan. Stadssiluetten är fin. Och stadshimlen.

Och så är det det där fläktljudet, det blir liksom ett med det svaga brus jag har i huvudet när jag jobbar natt. De blir mer och mer ett med varandra ju längre natten går. Det svider lite i ögonen. Molar lite i pannan och nacken. Kroppen vill gå och lägga sig men får inte det och då känns det också på ett speciellt sätt i magen. Lite protest, lite knip.

Det är inte hälsosamt att jobba natt, och vi är många som tycker det är jobbigt efter många år. Men inatt så fokuserar jag på det som är lite småmysigt. Det är tyst och lugnt. Vi är här för att det ligger sjuka människor här som behöver oss. Vi vakar över dem. Svarar när de ringer. En sömntablett här och en alvedon där. En extra kudde, ett blöjbyte. Vi pratar tyst, dricker kaffe. Bloggar...  Och så är det lättare när det är en singelnatt, jag behöver inte sova lika länge imorgon på dagen, och det är lättare att ställa tillbaka dygnet. Inatt jobbar jag på vårdavdelningen. På hia är det ofta lite annat på nätterna. Där är det färre patienter och mer att övervaka, mer akut.


Nu ska jag gå och städa läkemedelsrummet och sedan gå och byta några ord med mina kollegor på hia.


Hoppas ni alla sover gott   





Av Lena - 2 maj 2016 18:09

Eller nytt och nytt. Det är ju samma gamla jobb. Men det var ett år och tre månader sedan sist. Senaste veckans influensa har inte velat släppa taget om mig riktigt än, och det blev en lite tung första dag. Men ändå okej. Fått fina ord från en patient. Dagen avslutades med HLR- utbildning vilket vi ska göra en gång per år.
E och J verkar ha klarat sig bra här hemma idag.
Imorgon blir det nya tag!

Skapa flashcards