Degislivet

Direktlänk till inlägg 19 april 2016

Sagan om kajan

Av Lena - 19 april 2016 10:19

Det började med att jag hörde små dunkande ljud. Tänkte att det kanske var obalans i tvättmaskinen, men något sådant var det inte. Höll på att ge E mat i köket så fortsatte med det. Då hördes det igen. En tanke...kan det komma från skorstenen? Kanske nåt djur? Sedan blev det väldigt tydligt att det var sant då ljudet transporterat sig in i vedspisen och väldigt mycket lät som en flaxande fågel. Panik. Riktig panik! Vad skulle jag göra? Den låg där, säkert ihopklämd och flaxade till då och då och pep till en gång. Eller inget pip, mer ett bjääp. Hjälp. Tänkte omedelbart att ååh vad tur att Jonas slutar till lunch idag så han får komma hem och fixa detta. Kändes otänkbart att försöka lösa det själv. Jag matade färdigt fort som attan samtidigt som jag höll för öronen och nynnade. Parkerade sedan mig och E i vardagsrummet. Det lät nu som fågeln rörde sig då och då men det var mer sällan. Den kanske vilade sig. Det jag inte stod ut med var tanken på att hitta den där riktigt skadad, och vad skulle jag göra då? Jag kan inte döda den! Kan inte stå ut med tanken på att ens se den skadad. Kanske skulle den titta på mig med sina blå ögon. Som kajor har, mest troligt var det ju en sån.
Jonas kom hem. Sökte igenom spisen utan att hitta någon fågel. Men då tittade vi i luckan under spisen och där var den. Men den var svår att få tag i. Jonas hade skoterhandskar på sig och försökte ta tag i den men den kröp iväg och gömde sig. Var helt tyst och stilla långa perioder och jag tänkte att den säkert var mycket skadad. Sådär höll de på ett tag. Efter mycket om och men så fick han tag i den med en gripklo på pinne. Jag var beredd med ett lakan och så var den fast! Jonas tog ut den på gräset och jag tyckte det var så sorgligt att vi säkert skulle måsta döda den. Men när den var lös från håv och lakan så flög den bara iväg! Exakt rakt åt det håll där jag hela flocken var, på åkern nere vid sjön. Som om de väntat på sin saknade kompis! Jag hoppas så att den repar sig, att den får leva ett normalt kajliv och inte har för mycket sot i sina blå ögon.


Att rädda ett djur! Vilken lycka.

Både jag och Jonas (som ju är mer van att ha ihjäl djur) tyckte det kändes jättekul.


Ett tillägg:

Varför kunde jag inte göra det själv? När jag köpte hus själv var jag beredd att lösa allt själv. Då hade jag nog stålsatt mig, skärpt mig. Har jag blivit feg eller är det bara det att jag vet att Jonas kan göra det som gör att jag vet att jag inte MÅSTE? Men är det inte lite kärlek att veta att jag inte måste vara störst och starkast, att jag har en lagkamrat? Jonas kanske inte tycker det är kärlek att dra ut en kaja ur vedspisen, hehe, men det tycker jag!!   

 
 
Ingen bild

pappa Alf

19 april 2016 15:00

Ditt resonemang är så klokt så jag blir rörd. Allt visar på att du hyser ett stort mått av klokskap och kärlek inom dej, både till djuren och din omgivning i övrigt. Jag är helt övertygad om att, om inte Jonas hade kommit hem tidigt så hade du fixat det själv. När du är på jobbet så tror jag inte att du tvekar, om din insats krävs omedelbart. Hurra för dej!! din familj kan leva tryggt i förvissningen om att du fixar det som behövs och kan hålla dej kall om det skulle krävas.
Kram/Farsan

Lena

19 april 2016 17:45

Tack snälla pappa för de fina orden!!

 
wiolettan

wiolettan

21 april 2016 10:41

Ojoj, vilken historia ur verkliga livet.
Jag känner med dig till punkt och pricka. Skulle troligtvis gjort samma sak själv, väntat till mysingen kom hem, men jag är inte helt säker. Vet ej föränn man är i den situationen.
Blir så rörd och glad då jag läser om riktiga djurvänner, de är guld värda. Du tillhör en av dom, verkligen. Tror också att du skulle ha fixat detta om inte Jonas fanns.
Fint att den inte verkade att vara skadad, mest rädd kan jag tänka mig och glad och tacksam att få komma loss ur knipan.
Sköt om dig och varm kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 28 september 2022 20:10


Jag fyndade en fin lång stickad höstklänning på secondhand häromdagen och det gjorde mig glad! Imorgon ska jag på ett "viktigt möte" och då får ni hålla tummarna för mig. Kram och hej från den där som vill blogga men inte orkar     ...

Av Lena - 5 september 2022 15:03

Den kom tidigt i år den första morgonen med frost i gräset. Som om jag känt det på mig ställde jag pelargonerna under tak igår. Bonden tröskar idag. Som inbiten lantis har jag följt utvecklingen sedan försommaren. Från nyss börjat växa till färdi...

Av Lena - 3 september 2022 12:33

Varför skriver jag så sällan här? Möjligen har jag för många osorterade tankar och känslor att jag inte vet vad jag skriva. Skulle behöva ett par kvällar i månaden med Elin. Det skulle nysta upp ett och annat. Hur många andra finns det som är intress...

Av Lena - 6 maj 2022 19:01

Hej... Här tittar jag in som om jag besökte någon annans blogg som jag glömt. Det var visst min! Livet är som vanligt galet nu men det är ju som vanligt då! Alldeles glad för en stund kan jag bli av att hitta årets första maskrosor. Det var som att...

Av Lena - 14 november 2021 18:35


Så var sjön frusen och dagarna korta. Halva november är bakom oss. Om två veckor tågar advent in. Farsdag idag har spenderats hemma med familjen och lite tårtliknande fika fick vi till. Två av kaninerna fick flytta från uteburen in till ka...

Ovido - Quiz & Flashcards