Degislivet

Direktlänk till inlägg 23 mars 2016

Poesi och mentala påskförberedelser

Av Lena - 23 mars 2016 08:09

Grisen vaknar i sin stia,

gluttar ut

vid sin knut

mellan åbrodd och salvia,

fnyser med sin bleka nos

på en röd och daggig ros.

 

Ur en dikt av Erik Axel Karlfeldt

 

 

Jag dammar av mina diktböcker ibland och hittar några rader som fastnar. De här för mig till sommar. Känns tilltalande att vara gris och fnysa åt en daggig ros istället för att som jag ligga och kräla och fösöka fånga den på bild. Allt måste inte förevigas, hellre upplevas, om så bara genom en fnysning. Vaknat i en svinstia har jag för övrigt gjort en gång i mitt liv.

 

Det är idag det ska packas inför resan till hembygden imorgon. Undrar hur många skärtorsdagar i vuxen ålder som jag inte varit på resande fot. Tre barn och två vuxna och allt som hör till ska med. Men det är bara morgon än, och tröttheten....

Det ska bli härligt med en jämtlandspåsk, när vi väl tagit oss iväg!

 

Förresten så har vi fåtten takbox av Jonas föräldrar, vilken underbar present.

 

Hejpåer

 

 
 
Ingen bild

pappa Alf

23 mars 2016 10:37

Välkomna !
Kör förståndigt.
"Vägtrafikant skall iaktta den omsorg och varsamhet, som till förekommande av olycka betingas av omständigheterna......
Jag tror att det är §27 Vägtrafikförordningen. Av någon anledning fastnade den i mitt minne när jag tog körkort i början av -60 talet.
Som sagt, Välkomna till Jämtland!
Poesin är en guldgruva där man kan hitta det mest förunderliga utslag av människors upplevelser av sin verklighet, och drömmar likaså. Den finns där. Det är bara att leta och läsa. Vilken förundran man kan känna över det mästerliga sätt som kommer till uttryck när fantasin får fritt utlopp. Kram

 
wiolettan

wiolettan

24 mars 2016 17:00

Karlfeldts dikter, en del, har jag läst, men denna var ny för mig. "Gluttar ut vid sin knut", härligt.
Ha en finfin påskhelg och Glad Påsk.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 28 september 2022 20:10


Jag fyndade en fin lång stickad höstklänning på secondhand häromdagen och det gjorde mig glad! Imorgon ska jag på ett "viktigt möte" och då får ni hålla tummarna för mig. Kram och hej från den där som vill blogga men inte orkar     ...

Av Lena - 5 september 2022 15:03

Den kom tidigt i år den första morgonen med frost i gräset. Som om jag känt det på mig ställde jag pelargonerna under tak igår. Bonden tröskar idag. Som inbiten lantis har jag följt utvecklingen sedan försommaren. Från nyss börjat växa till färdi...

Av Lena - 3 september 2022 12:33

Varför skriver jag så sällan här? Möjligen har jag för många osorterade tankar och känslor att jag inte vet vad jag skriva. Skulle behöva ett par kvällar i månaden med Elin. Det skulle nysta upp ett och annat. Hur många andra finns det som är intress...

Av Lena - 6 maj 2022 19:01

Hej... Här tittar jag in som om jag besökte någon annans blogg som jag glömt. Det var visst min! Livet är som vanligt galet nu men det är ju som vanligt då! Alldeles glad för en stund kan jag bli av att hitta årets första maskrosor. Det var som att...

Av Lena - 14 november 2021 18:35


Så var sjön frusen och dagarna korta. Halva november är bakom oss. Om två veckor tågar advent in. Farsdag idag har spenderats hemma med familjen och lite tårtliknande fika fick vi till. Två av kaninerna fick flytta från uteburen in till ka...

Ovido - Quiz & Flashcards