Degislivet

Alla inlägg den 10 februari 2016

Av Lena - 10 februari 2016 09:43

Jo det är så att det är en sak i mitt liv som inte går ihop.
Jag jobbar med hjärtan och älskar mitt jobb. Jag visste redan under utbildningen att det var hjärtpatienter jag ville ta hand om när jag skulle börja jobba. Jag tycker om att ta hand om de som kommer in akut med hjärtinfarkt eller allvarliga arytmier alla tider på dygnet. Jag tycker om att ta hand om de som kommer in med ont i bröstet för första gången liksom de som är stammisar. De som har svår kronisk hjärtsvikt där allt handlar om att ha det så drägligt som möjligt i det jobbiga, eller de som fått ett nytt hjärta och ett nytt liv. De som kommer in med hjärtinfarkt, gör PCI och åker hem några dagar senare pigga och vid liv utan att riktigt förstå vad som hände. De vars hjärta stannar. De som det visade sig att de var hjärtfriska. Alla med förmaksflimmer, pacemakrar, klaffel, bypassopererade..... Jag tycker om att det är dessa människor och deras hjärtan jag får möta ta hand om varje dag.  Jag älskar att känna mig lugn, säker och att ha mycket i ryggmärgen (för det mesta...) Så vad är problemet undrar ni??

Det är nu det blir tråkigt. När det handlar om arbetstiderna som inte går att få ihop med familjen och vardagen. Arbetstiderna som sänker en. Inte på en gång, men efter tio år. Orkar inte jobba treskift längre med dagar, kvällar, nätter, helger hullerombuller.

Så dilemmat: jag inser att jag för att få ihop vardagen och mitt mående bör finna ett dagtidsjobb. Det betyder att jag måste lämna mitt arbete som jag älskar. Förmodligen är det bara inom kommunen jag får dagjobb (andra sorter är oerhört attraktiva och svåra att få). Jag har svårt för att se hur det arbetet ska vara givande för mig som person. Det gåår rent praktiskt jobba kvar. Men det kräver pusslande, mindre gememsam tid hemma med Jonas, mer trötthet. Inte värt det med andra ord.

Just nu är jag föräldraledig. Börjar arbeta i maj. Jobbytet kan ske tidigast i höst. Så vi får se vad som händer!




Vad mer? H och S kom igår och åkte imorse men kommer tillbaka på fredag. Skönt få träffa dem en sväng. 

Jooo! Jag gjorde ju dessutom mina första semlor igår:

      

   

Jag fick godkänt av min vän Jessica som var här på besök, och även av Jonas tror jag :)


Nu ska jag och E tvätta lite kläder!

Hej!

Skapa flashcards