Degislivet

Alla inlägg under september 2015

Av Lena - 30 september 2015 13:06


Man kan inte äta godsaker var och varannan kväll som vi haft tendens att göra ett tag. Eller man KAN ju, men det kanske inte är så nyttigt i längden. Jonas kan vara kul ibland. Härom kvällen hade vi ätit lite godis. Jonas blev sugen på glass. Jag sa att jag inte skulle ha något. Han tog en tugga (köpt ny sort, vanilj och lakrits) och sa "den var inge go". Gav mig lite på skeden. Känner att den verkligen var supergod! Jonas flinar och äter vidare...på bordet ser jag att det redan står en skål och sked till mig... Ja vad säger man !

Av Lena - 28 september 2015 18:06

Det här med månen kanske börjar bli tjatigt? Nej men det kan det ju inte bli! Då är det er det är fel på och inte mig.   

Det var ju både blodmåne och supermåne inatt. Tror det är det de kallar det för. Någon slags specialmåne var det då i alla fall, det kan jag säga. Jag hade inte ställt väckaren eller så, nej får jag sova nu för tiden, då sover jag. Den här morgonen vaknade dock E och ville äta strax efter kl 04 och jag mindes att månen skulle ha för sig något då så jag steg upp och fick första parkett i köksföstret.

Dock har jag fortfarande inte läst instruktionsboken till kameran, så de önskvärda inställningarna kunde jag glömma. Försökte dock så gott jag kunde, det var mörkt och jag använde kylskåpslampan för att se knapparna när jag ändrade kamerainställningar.


     


Nu ska jag och min kära Jonas kolla på film. Jag har nyss skällt lite på honom att vi för ofta har godsaker hemma nu, så nu kan jag äta lite godis med gott samvete så kan jag ju börja mitt nya liv en annan dag.   

Av Lena - 25 september 2015 23:39

I natt lyser månen och vi har öppen gardin i sovrummet för att få somna i månljuset. Just nu sover alla i huset utom jag.

I kväll läste jag både Dumbo och Pomperipossa och körde dubbelnattning i våningssängen.
Finns det en sovmorgonens gud? Hinduismen och asatron har ju många olika gudar, jag tror jag tar och ber till en så får vi se. Sovmorgon önskas!
Natti!

Av Lena - 23 september 2015 13:53

....fick jag för mig, och tänk att jag klarade det. Mönster hittade jag här:


http://svartafaretab.blogspot.se/2014/03/grundmonster-virkade-mossor-i-tilda-6.html?m=1


Använde samma garn som i beskrivningen.



Så här nöjd blev hon i sin nya mössa!  


 


Idag har vi alla tjejer i huset varit hemma. H är krasslig. Sen köpte J med sig mat från Thaivagnen. Snacka om lyx att ha maten klar.


För övrigt var väl dagens höjdpunkt när pappa skickade en selfie till mig från sin nya smartphone. 😍

Av Lena - 21 september 2015 10:15

Stjärnhimlen igår kväll var svindlande och fin. När höstkvällarna blir mörka påminns man om att de finns där, stjärnorna. Igår såg jag dem helt utan störande ljusförorening, ja vi har ju bott på vildmarkscamping i helgen. Alldeles underbart lugnt och skönt har vi haft det i husvagnen på dagarna, jag och Emelia. Jonas har nog haft det lugnt i skogen också. Jag har virkat och varit med E. På kvällarna har Jonas varit med och vi har bara ätit godsaker och gjort ingenting. Det är vad jag gjort i helgen.


 


Jag blir hög på livet ibland. Livet är ovanligt bra nu över huvud taget, men det suger ju ibland för alla. Men inflätat i allt bra och dåligt kommer de där tillfällena som ger mig extra rus. Som i helgen:

Vaknar i husvagnen, har en varm liten bebis bredvid mig. Hör att det pysslas, känner lukten av kokkaffe och gasolspis. Ser älsklingen stå i underställ och göra matsäck inför dagens jaktpass. Det är alldeles tyst utanför husvagnen och det börjar sakta ljusna utanför gardinen. En lykta med levande ljus flammar lite. När Jonas säger hejdå släpper han in lite höstluft genom dörren, jag drar upp täcket lite extra och blundar. 

 

 

 


Jag har virkat på en mössa till E i helgen. Den är nästan klar. Hade varit om jag inte gjorde fel först, blev förbannad på den och rev upp allt och började om.   

Vet ni att hon fyller fyra månader idag vår fina lilla E? 



Idag kommer H och S! Ska dessutom på utvecklingssamtal för S på skolan. Det blir kul och spännande. 


Kaffe.



Av Lena - 13 september 2015 14:02

Varannan söndag är lite vemodig för den här mamman, då mammaveckan är slut för H och S. Jag försöker göra det så harmoniskt som möjligt, så lugnt och nära som det går utan att det blir tråkigt. Känna in dem ordentligt, så att jag vet om de behöver något särskilt, går igenom något särskilt. Ha tillräcklig koll så att det räcker en vecka, fast det gör det aldrig. Har gått en skogspromenad och nu sitter vi och tittar på film och äter glass medan E sover i vagnen på bron.

Jonas är i skogen. Han får inte raka sig förrän han skjutit en älg, mitt lilla skäggtroll. Sådana regler tycker jag man får tåla när man är med mig ?

Av Lena - 11 september 2015 17:14

  • Det är fredag idag!
  • Lingonsylt kokas.
  •  Kyckling i ugnen och potatis på spisen.
  •  Hilma och Selma gör "loppor" som de skriver roliga saker i.
  •  Emelia ligger och leker i babygymet.
  •  Jonas kommer hem senare med älgkött de håller på att stycka nu.
  •  Riktig höst på väg snart. Den äckliga sensommarvärmen håller sig kvar men hoppas att kyligare luft snart kommer och befriar mig.
  •  Kycklingen måste ut!! 


Haj!

Av Lena - 9 september 2015 14:51

Skapa flashcards