Degislivet

Alla inlägg under juni 2014

Av Lena - 25 juni 2014 13:08

   

   


HEJ FOLKET

En midsommarhelg i Lappländska skogarna:





 

Morgonpromenad.




   





Dvärgbjörk - en Lenafavorit.




 

Så mysigt och fint på dass.



  Fiske...





     






 

Mitt första napp. En mussla. Exotiskt för en jämte.





"Grabben" och jag.







   

Jonas med sin mor och ena bror.




 

  Smalt köra bil vid dammen.


Fantastisk helg i Jonas mor och fars stuga utanför Arvidsjaur. Fick se snöfall på midsommarafton,  fast det hör tydligen inte till vanligheterna. Men vi har ju haft sol långa stunder och jag är inte den som mår dåligt av att få ha tjocksockar på fötterna och att höra regnsmatter på taket då och då. :)


Avslutar med en bild från Brunnsjön ikväll:



 

Som vanligt Hilma som fick mest fisk!


Hej!

Av Lena - 14 juni 2014 02:04



Nattarbete. Klockan är 02.21 och såhär ser det ut ute.

Snart går solen upp bakom huset.


 


Jag tar en del kort... Skulle kunna lägga upp 100 st.


    

När jag smyger omkring i trädgården på kvällarna så gör kvällssolen allting så fint. Jag hittar små minivärldar överallt. Det här är en sådan. Man måste liksom in i Norrlandsschersminen och stå halvt i rabatten och titta på muren bakom. Där växer små rosa blommor och lingonris, och kvällssolen gör att det lyser om dem.



 

Apropå trädgård. Jag har köpt en massa perenner senaste dagarna. I torsdags började jag byta ut ogräset mot dessa. Jag hade bästa sällskapet av Hilma och Selma. Hilma hade fullt sjå med att "se cool ut". Att hon lyckades!



 

På kvällen blev jag smygfotad av Jonas.


Åååå, alltså titta på dessa bilder. Hilma hade sin första skolavslutning i onsdags. Det var så fint! Så himla stor och fin och jag är världens stoltaste mamma.

   


Vi har ju hunnit med att ha rejält med sommar redan här i Degis. Badpremiär när pappa hälsade på (fast honom satte vi på filten på stranden så den inte skulle blåsa bort...) Jag doppade bara benen, men det var sååå varmt. Barnen låg i länge. Särskilt Hilma är svår att få upp ur vattnet!

     

Tänk att pappa kom och såg mitt hus, det var kul. Fint väder också! Och han slapp sova på soffan den här gången. Han fick dessutom följa med till Jonassyskonens stuga i Gravmark och träffa en hel drös med föräldrar, syskon och syskonbarn till Jonas. Vi firade också nationaldagen med pompa och ståt och jordgubbstårta i Degis. Middagsgäster trillade in från Kalix till och med. Trevligt!


 


Nu har jag inte mer att säga för den här gången. Nu ser det ut såhär ute och klockan är 02.44:

 


Nattikram på er


Skapa flashcards