Degislivet

Alla inlägg under april 2014

Av Lena - 14 april 2014 21:59


Jag känner igen det här. Att ta sig tid att blogga när jag jobbar natt. Flera år sedan sist, men känner att jag suttit här förut.


Helgen som varit har varit helt helt braaaa.

Elin på besök från Lund, hela helgen och måndag! Ätit utan begränsningar, druckit rödvin (äntligen), pratat som bara vi kan.

Våren kom, tussilago, sol, ett överflöd av fågelläten. Dofterna! Det bruna sovande framtinade landskapet som bara väntar på att explodera i grönska.

Tid. Vilat på det sättet som ger samma trötthet som i början av semestern.

Vi har promenerat runt i Degis, varit på Bölesholmarna. Ätit ett magiskt påskägg som jag fått av Jonas föräldrar. Legat på lastpallar i skogen och lyssnat på fåglar. Ätit rökt älghjärta som såklart finaste Jonas tyckte vi skulle ha.



 




 


   


Även torsdagen innan helgen var speciell, då kom ju söstra på snabbvisit på väg till Piteå <3



 


Känner att jag skulle vilja säga något mer. Vet inte om det är den sena timmen eller att hjärnan varvat ner efter helgen som gör att jag inte vet vad.

Åker till Jämtland över påsk. Tar med mig Jonas (jo han har haft lite att säga till om det men ej protesterat). Kanske även släpvagn (jaaa det finns en sån på gården!!) ifall vi ska ta med något otympligt tillbaks till Degis. Två jobbnätter nu bara. Sen ledighet igen.


   Fin skylt från Jonas mor o far. Hänger passande i köksfönstret.



 

Det börjar växa i rabatterna och det blir spännande att se vad som kommer upp!



På torsdag kommer H och S   



Av Lena - 7 april 2014 11:06

 

Som sagt, säger bara köksbänken! Sitter och pratar med mamma i telefonen och väntar på att maten ska bli klar.




Det bor två inte så lite coola tjejer i Degis:

   





 

Hilma och Jonas. Jag lånar aldrig ut telefonen, tur det finns de som är mer generösa :)




 

En av de coola i familjen igen. Varit med sin far på loppis och shoppat snyggkläder. Mössan är mormors gamla.




 

Moster, Hilma och mormor. Tycker så mycket om den här bilden.





 

Inte konstigt moster är en förebild för Hilma och Selma!






Av Lena - 2 april 2014 21:52


I det här huset handlar det mycket om köksbänken...det är här det händer, det är här vi vill sitta, hänga och stå, ett favoritställe för oss alla!


Vet inte ens vad jag ska säga om kommande bilder, de talar för sig själva. Vi trivs här. Vi bodde in oss på 20 minuter. Tror också det är kontrasterna som gjort det extra skönt för oss att komma hit. Från en tvåa på 65 kvm med balkong, till detta.



 

 


         

Jag tycker så mycket om den här bilden, minns den här dagen, LYCKAN att barnen har en kompis här och att det är så naturligt och lätt. Kunde inte sluta le!!






 

En vanlig bedårande kväll, sedd från köksfönstret. 



(Det här var bilder från flera veckor sedan som ni ser, nu är det riktig vår ute!)

 


Första en och en halv månad i Degis bakom mig

o c h   d e t   k ä n n s   s o m   m i t t   h j ä r t a   s k a   s p r i c k a

 

 

  

 

Av Lena - 1 april 2014 23:32



MEN HEJ!



I augusti 2013 hade jag, Hilma och Selma bott i vår tvåa i ett år. När vi flyttade in visste jag att det var tillfälligt och började nästan omedelbart se mig omkring efter större. Det blev att vi bodde där i 1,5 år och tröstlöst kändes det tillslut i sökandet efter lägenhet. Självklart ville jag helst bo i hus, men det kändes som en utopi att göra det själv runt Umeå med dessa huspriser. Tillslut började även större lägenhet kännas ouppnåeligt efter flera bugivningar, efter att ha satt upp lappar runt hela kvarteret och affären, utan napp. Jag ville kunna ge barnen eget utrymme, kunna åtminstone ha en vrå med bara deras saker. Jag ville kunna släppa ut barnen själva, kunna ta hem gäster utan att trängas. Jag ville ha en plan för oss. Jag ville ha utrymme för livet för mig och mina tjejer och slippa oroa mig för framtiden.



Hur gick det till att jag nu faktiskt befinner mig I ETT STORT HUS PÅ LANDET?

Perfekt läge för barnen, de har nära till sin pappa, nära till skola och dagpappa, nära till kompisar. Perfekt läge för mig, ute på landsbygden, högt beläget med åkrar, skog och sjö att blicka ut över. Ett hus som behövs fixas till på olika sätt, men som har allt det jag velat ha i ett hus. Charmen, skrubbarna, vinklarna, rymden, tystnaden, friden. Jag har kommit hem. Hur gick det till? Hur vänder det? Var det min tur? Blev jag bönhörd på något sätt? Var det slumpen som gjorde att jag fick chansen? (Det senare tror jag inte på)

 

Hursomhelst.

Här är jag nu. Tilltuffsad efter det som varit senaste åren,  trött, tömda depåer, om-snickrad självbild, men trygg, stolt och glad. 


Som om inte det vore nog så har en Jonas kommit in i mitt liv. Det kommer dyka upp mer om honom här, var så säker...



Men NU tänkte jag ge er några bilder:



  

Banken i Brunflo. Bilden tagen när jag just ordnat med huslån, hos Ulla - världens coolaste bankkvinna, det ska till en jämte när jag ska köpa hus.



 

Jag sätter för första gången nyckeln i låset till MITT hus 17/2 2014.




 

Min kära syster Malin är inte sen att börja arbeta, vi satte igång att riva tapeter samma kväll som jag fick huset. Det var några lager tapeter i köket så dagen efter köpte jag en maskin som ångar bort tapeterna, klart värt det!



 

Tapetsering är roligare än förarbete, rörande överrens om det var vi. Tapeten valde jag samma dag jag fick nyckeln. En Lena-tapet tydligen enligt mamma :).

Det gick extremt fort att välja, när jag såg den visste jag att jag hittat rätt.




   Säckade ihop tidigare än Malin på kvällarna.



I lägenheten kvällen innan flyttlasset ska gå till Degis. Fredrik har kommit hit, Malin varit på plats hela veckan, och Jonas. Jonas och Malin har dessutom målat vardagsrumstak under veckan.

Jag är förkyld och har inte alls förberett packningen så som önskvärt vore ;)



 

Men tror ni det gör något när man har världens bästa flytthjälp? Nej, det gick jättebra! <3




Så. Då har ni fått veta litegrann om hur det gick till i början. Kanske kommer mer sen om ni är snälla!   


TACK OCH PÅ ÅTERSEENDE

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards